Mamy piękną kulturę samochodową w Stanach Zjednoczonych, ale, co zaskakujące, wiele osób nie wie zbyt wiele o historii tego kraju. Podczas tej lekcji historii skupiamy się na przemyśle samochodowym, a nie na własnej historii samochodu.

Kiedy wszystko się zaczęło

Amerykański przemysł motoryzacyjny powstał w latach 90. XIX wieku, a dzięki masowej produkcji i dużemu rozmiarowi rynku wewnętrznego szybko rozwinął się w największy przemysł motoryzacyjny na świecie (choć Japonia bierze tytuł z USA) w latach 80., a następnie z Japonii do Chin w 2008 r.).

Przemysł motoryzacyjny w USA faktycznie zaczął od setek producentów, ale pod koniec lat dwudziestych pozostałe firmy zostały oddzielone od trzech firm:

  1. General Motors
  2. Ford
  3. Chrysler

Wielka trójka

Te trzy firmy nadal kwitły, nawet po wielkim kryzysie i II wojnie światowej. Henry Ford zaczął budować samochody już w 1896 r. I założył Ford-Motor Company w 1903 r. Ford wykorzystał pierwszą linię montażową opartą na przenośniku taśmowym w 1913 r., Poprawiając masową produkcję modelu T. Linia montażowa znacznie obniżyła koszty, a Model T sprzedał się tak dobrze, że pchnął Forda do największej firmy samochodowej w Stanach Zjednoczonych.

General Motors został założony przez Williama Duranta (byłego producenta powozów) w 1908 roku. W ciągu pierwszych kilku lat GM nabył Buick, Oldsmobile, Oakland (później Pontiac), Cadillac i kilka innych firm samochodowych. Durant również chciał przejąć Forda, ale Henry Ford postanowił zachować niezależność firmy. Ponieważ Durant stał się trochę „zadowolony z przejęcia”, rozwinął firmę i został zmuszony do bankructwa przez grupę banków, które przejęły kontrolę nad firmą. Następnie Durant założył zespół Louis Chevrolet i założył Chevrolet w 1913 roku, co szybko stało się sukcesem. Po zdobyciu wystarczających zapasów i przejęciu Chevroleta przez GM w 1917 r. Durant kontynuował reorganizację kontroli większościowej. Ale to nie trwało długo. Durant został zmuszony do powrotu w 1921 r. Pod koniec lat dwudziestych GM wyprzedził Forda jako największego producenta samochodów.

Walter Chrysler, były prezes Buick i były dyrektor generalny GM, przejął kontrolę nad firmą motoryzacyjną Maxwella w 1920 r., Odnowił ją i zreorganizował w 1925 r. W Chrysler Corporation. Chrysler nabył Dodge Brothers w 1927 roku i wprowadził DeSoto w 1928 roku. oraz marki Plymouth za pośrednictwem sieci dealerów i zakładów produkcyjnych związanych z przejęciem Dodge. W latach 30. XX wieku Chrysler przewyższał Forda i stał się drugim co do wielkości producentem samochodów.

Lata 50. i później

Do 1950 r. Prawie 75 procent wszystkich samochodów na świecie wyprodukowano w Ameryce. Jednak na początku lat siedemdziesiątych zwiększona konkurencja ze strony zagranicznych producentów samochodów i wysokie ceny ropy poważnie wpłynęły na amerykańskich producentów samochodów (szczególnie na wielką trójkę). W następnych latach firmy od czasu do czasu odbijały się, ale kryzys osiągnął szczyt w 2008 r., Co skłoniło Chryslera i General Motors do bankructwa i uratowania przez rząd federalny. Chociaż Ford również ucierpiał w wyniku kryzysu, postanowił przejąć władzę samodzielnie i nie uiścił kaucji. W rezultacie mamy szacunek do Forda. Nie wybrali łatwego wyjścia.

W 2014 r. Największą (skorygowaną sezonowo w ujęciu rocznym) sprzedaż w historii osiągnięto dzięki 16,98 mln pojazdów.